Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi turismivaldkonna juhi Kristina Jerjomina sõnul toob viimaste kuude turismistatistika vaatamata jahedale ilmale positiivseid sõnumeid: nii kodumaiste kui ka välisturistide ööbimiste arv on Eestis sel kevadel kasvanud.
MKM-i majanduskommentaar
Värsked Statistikaameti andmed näitavad, et mais külastas Eesti majutusettevõtteid eelmise aastaga võrreldes rohkem turiste, kokku 304 185 turisti. Nii välisturiste kui siseturiste oli 4% rohkem kui mullu. Turistide arv on mullusega võrreldes kasvanud ka viie kuu keskmisena, mis kinnitab, et Eesti on reisisihtkohana turistidele jätkuvalt atraktiivne ja siia soovivad reisida nii välismaalased kui meie enda inimesed.
Siseturiste oli mais 134 900, mida on 22% rohkem kui koroonapandeemia eelsel ajal ehk 2019. aastal. Siseturistid peatusid selle aasta mais peamiselt Harju (32%), Pärnu (13%), Tartu (10%), Ida-Viru (10%) ja Saare maakonnas (7%).
Välisturistide arv ei ole küll koroonaaegsest madalseisust täielikult taastunud, kuid siiski on see olnud juba mitu aastat ja ka enamikel selle aasta kuudel kasvutrendis. Aasta esimese viie kuu keskmine väliskülastuste arv on kasvanud 5,6% võrreldes eelmise aasta sama ajaga. Kõige rohkem tuli Eestisse turiste Soomest (58 200), Lätist (22 800) ja Saksamaalt (12 000). Kuigi Soome ja Leedu turiste peatus majutusettevõtetes võrreldes eelmise aastaga veidi vähem, suurenes näiteks Läti, Saksamaa, Suurbritannia, Aasia riikide, Ameerika Ühendriikide ja Rootsi turistide arv.
Välisturistide siin veedetud ööde arv on samuti kasvanud. Välisturistid veetsid mais Eesti majutusettevõtetes 329 711 ööd, mis on 2% rohkem kui eelmisel aastal samal ajal.
Hea meel on näha, et vaatamata hinnatõusule ja üldisele ebakindlusele otsivad ettevõtjad ka ise turismivaldkonnas võimalusi kohanemiseks ja teenuste arendamiseks. Seda näitavad nii voodikohtade arvu kasv majutusettevõtetes, kui ka ettevõtete juhtide hinnangud värskes konjunktuuriinstituudi raportis. Raportist on näha, et ettevõtete juhid turismisektoris lähikuudel olulisi negatiivseid muutusi ei oota, vaid prognoosivad, et müük ja töötajate arv jäävad pigem samaks. Ka Statistikaameti andmed kinnitavad, et eestlaste reisimine ja majutusteenuste kasutamine on kasvutrendis.
Eesti populaarsust suvesihtkohana kinnitab ka see, et Viking Line lisab suveks lisalaevu ning prognoosib Eesti-Soome liinil rekordilist hooaega. Michelini giidi pääsenud 43 Eesti restorani näitavad meie toidukultuuri kõrget taset ning motiveerivad turiste Eestit avastama üle kogu riigi. Suur hulk suviseid suursündmuseid toob Eestisse hulgaliselt külastajaid, kelle mõju turismile ulatub ööbimisest kaugemale – nad tarbivad ka teisi teenuseid ning avastavad linnade kõrval ka maapiirkondi.
Kuigi turistide arvu kasv ei tähenda automaatselt kogu sektori paremat olukorda, on Eesti jätkuv atraktiivsus reisisihtkohana siiski väga positiivne ja oluline. See tagab turismiettevõtjatele jätkuva klientide voo, loob eeldused kulude ja hinnatõusude katmiseks ning aitab kaasa ettevõtete elujõulisuse säilitamisele.