Arutelu maamaksu üle on alles algusjärgus

Rahandusministeerium saatis koostööpartneritele arvamuse avaldamiseks maamaksuseaduse eelnõu, millega soovib välja selgitada sihtgruppide seisukohad, et valmistada ette võimalikult paljusid osapooli rahuldav eelnõu.

Praegu tööfaasis olev maamaksu tõstmise ettepanek on alles arutelu objektiks. Uus maamaksu seadus plaanitakse jõustada aastal 2006. Nii pikk eelnõu ettevalmistamise aeg on kõikide osapooltega põhjalikuks läbirääkimiseks ja läbiräägitu põhjal kompromissideni jõudmiseks.

Maamaksuseaduse eelnõu saadeti lisaks riigiasutustele arvamuse avaldamiseks ka Eesti Linnade Liidule, Eesti Maaomavalitsuste Liidule, Eesti Maksumaksjate Liidule, Kaubandus- ja tööstuskojale just nimelt seetõttu, et tekitada laiapõhjalist arutelu erinevates problemaatilistes küsimustes.

Praegu kehtiva maamaksuseaduse § 5 lg. 1 sätestab, et maamaksumäär on 0,1 kuni 2,5 protsenti maa maksustamishinnast aastas, erandiks põllumajandussaaduste tootmiseks kasutusel oleva haritava maa ja loodusliku rohumaa. Sellised määrad hakkasid kehtima 12. detsembril 2001.a., enne seda oli tavamäär 0,5-2%.

Muudatuse põhjuseks soov, et maamaks peegeldaks võimalikult autentselt maa turuhinda. Maamaks on oma olemuselt omandimaks, seega rohkem maksab see, kelle maa on kõrgema turuhinnaga. Praegu on mitmetes omavalitsustes pärast eelmist maa korralist hindamist maamaksumäära alandatud ja nii maksavad maksukohustuslased juba pea kümnendat aastat sama suurt maksu, samas nende maa väärtus on selle aja jooksul tunduvalt kasvanud. See aga läheb vastuollu maamaksuseaduse põhimõtete ja maamaksu kui niisuguse olemusega.

Samuti on sellel muudatusel ka erisuste vähendamise eesmärk – ideaalis võiks olla üksainus maamaksumäär kogu maale. Eesti maksusüsteemi üks olulisemaid põhimõtteid on võimalikult väheste erisuste olemasolu.

Pärast eelmist korralist maa hindamist, kui Tallinnas asuva maa väärtus tuntavalt tõusis, vähendas Tallinn maamaksumäära seniselt 1,2% 0,6%-ni. Maksukohustuslaste vara väärtus tõusis tuntavalt, aga maksukohustus, mis sellega koos oleks pidanud tõusma, ei tõusnud samas proportsioonis.

Peale Tallinna puudutab nimetatud määrade tõstmine veel 26 kohalikku omavalitsust, ent viimastest tuleb oluliselt maksumäärasid muuta paaris väiksemas Saaremaa vallas, kus on maamaksumäärad alla 0,5%. Enamikus omavalitsustes, kelle maamaksumäär jääb alla 1%, on see 0,8% või 0,9%, nende jaoks pole tegu väga suure muutusega, eriti arvestades seda, et maamaksuseaduse eelnõu on kavandatud jõustuma alates 2006. aastast.

Kas soovid värsket kinnisvarainfot meilile?

Sisesta e-posti aadress ja ole kursis kinnisvaraturu liikumistega!

Kinnisvarakoolis järgmisena:

Kinnisvara ABC